leftlogo

Desoky and soda.. الأكل مصري والمشروبات أوروبي

A A A
جوما
Desoky and soda
المطبخ المصري منتشر في كل أنحاء العالم ويأتي السياح من جميع البلدان ليتذوقوا الأكل ليتعرفوا أكثر على ثقافة المصريين لأن الأكل يشكل جزءا كبيرا من ثقافة الشعوب ويشتهر المطبخ المصرى بأنه بسيط وبعيد عن التكلف و يتميز بأنه دسم ويستخدم فيه الكثير من النشويات.

Desoky and soda    

مشهور بتقديمه للأكل المصرى الشعبى وفكرة المطعم هو تقديم هذا النوع من الأكل بمستوى عالى من الجودة و الخامات، وهو أيضا يقدم أنواع مختلفة من الأكل ولا يقتصر على تقديم الأكل المصرى فقط ليناسب جميع الناس، وأيضا يقدم أنواع المشروبات المختلفة والكوكتيلات الموجودة عندهم فقط المقتبسة من الغرب وهو يقدم وجبات الافطار أيضا.

فروع عديدة

لدى  Desoky and soda  فروع عديدة فى "الزمالك، كايرو فيستيفال مول، اوبن إير مول فى مدينتى، مول مصر، المعادى، سيتى سنتر ألماظة مول ,تيفولى بلازا "


أشهر الأطباق


حواوشى دسوقى .. من أشهر الأكلات المصرية ومن أنواعه حواوشى السجق الإسكندرانى، حواوشى لحم، حواوشى جمبرى وشيدر، حواوشى بفتيك بصل مكرمل وحواوشى بدبس الرمان .

ورقة دسوقى

من أصنافه ورقة لحمة بورق العنب والبطاطس، ورقة سجق بالبصل المكرمل والبطاطس، ورقة صدور الفراخ بالبطاطس والبصل، ورقه سى فوود .

طاسات

ويقدم فيها أصناف مختلفة من اللحم أو الفراخ ومنها كبدة إسكندرانى، كبدة بقري متشوحة بدبس رمان، سجق إسكندرانى، سجق بدبس الرمان، فراخ كرسبى رانش، فراخ مشوية مكسيكى بالجبنه السايحة، كباب خله بالبصل وش جبنه، شرائح اللحم مع البصل المسكر والمشروم.

المكرونات


 لديه أطباق كثيرة من المكرونات الإيطالية وغيرها منها نجرسكو، مكرونة فرن كباب حلة، مكرونة صوص احمر بالكبدة أو السجق وغيرها، وهو أيضا يقدم انواع كثيرة من الفطير الحادق و السندوتشات المختلفة.

الحلو


 لديهم أصناف مختلفة منها كنافة بالنوتيلا والايس كريم ,جلاش كريمة قشطة بالمكسرات، أم على بالمكسرات والآيس كريم.

المشروبات: سموزى كيوى، سموزى خوخ توت، سموزى بطيخ، سموزى ليمون، سموزى مانجو كيوي، الموهيتو بنكهات مختلفة، ميلك شيك كوفى لوتس، ميلك شيك اوريو، ميلك شيك فراولة، ميلك شيك مانجو، ميلك شيك فانيليا.
جومانا4

جومانا
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022