leftlogo
advertisement

لو بتحب الـFrench Fries .. هنقولك على أحلى 4 مطاعم تاكلها فيهم

A A A
friends-eating-fries-in-pub-2021-10-05-18-15-24-utc
French Fries

البطاطس المحمرة لها عشق خاص ومكانة في قلوبنا، ولا أحد يختلف عليها، فلو كنت من مُحبي الفرينش فرايز، وتضيفها كوجبة جانبية لأطباقك، فسنرشح لك في Food Today أفضل 4 مطاعم تُقدم البطاطس المحمرة بشكل مُختلف وإضافات وأشكال رائعة.

 

1- Holland Fries

Holland Fries
Holland Fries في شيراتون يستخدم بطاطس مستوردة من هولندا، يُمكنك تجربة البطاطس بأكثر من شكل، منها الـ French Fries العادية والـCurly Fries والـSweet Potato وهي بطاطا مقلية مثل البطاطس المحمرة، بطعم البطاطا المسكّر الذي يجعلها تجربة مختلفة.
ومن يهتم بالبطاطس، لابد أن يهتم بالصوصات ويُعطي لها اهتماما خاصا، منها صوص المسطردة، الكاتشب، الباريبكيو، المايونيز، الخيار المخلل، وفلفل الهالبينو الحار، المايونيز المُدخن، والتومية، وصوص مسطردة بالعسل، وصوص الـChili يُحضر بطعم مسكّر مع إضافة العسل له.

2- Surf N Fries

Surf n fries
يُقدم Surf N Fries سندوتشات متنوعة من البرجر والفرايد تشيكن، وأيضًا مجموعة من أنواع البطاطس المحمرة اللذيذة، فيُمكنك طلب البطاطس المحمرة بتوابل Surf، أو أحد أنواع البطاطس الـ"لوديد" المُميزة عنده، ومنها بطاطس بالجبنة، وبطاطس بصوص الناشتو، أو بميكس من الجبنة والبيف بيكون، لتُعطي طعمًا مُدخنًا للبطاطس.

3- Fork Full

Fork Full
يُقدم Fork Full في مدينة نصر Loaded Fries رائعة، منها الفرايز على الطريقة المكسيكية، وتتكون من بطاطس مع السموكد بيف وسموكد تركي، في طبق واحد مع الساور كريم والهالبينو الحار الذي يأخذ الطعم لمكان آخر.
وبالنسب لـ "كابسلون" فهي بصوص الـ"Honey-Mustrad"، مسطردة مع طعم حلو، وجبنة موتزريلا وقطع من الفراخ وسلطة كابسلون.
وهناك أيضًا بيتزا فرايز، بصوص الرانش والباربكيو وقطع الهوت دوج والموتريلا، أما لو كنت من مُفضلي الجبن السائحة، فالمكس جبن فرايز تُناسبك بشدة لأنها بصوص الشيدر وجبنة الشيدر أو الموتزريلا.

4- Buffalo Burger

Baccon Fries
بافالو من المطاعم المُتميزة في البطاطس المقلية الخاصة بها، بجانب كونه واحدا من أهم مطاعم البرجر في مصر، سواء كنت تُحب بافالو برجر أو لا، فلا يُمكنك مُقاومة البطاطس الخاصة به، سواء الفرينش فرايز، أو البطاطس الكيرلي، أما الـCheesy Fries فهي بطاطس بالجبن وصوص الثاوزند آيلاند، وأيضًا الـBaccon Fries رائعة للغاية بشرائح رفيعة من البيف بيكون المدخن، ولو كنت من مُحبي البيف فرايز، فيُمكنك تجربتها بصوص التشيلي أو قطع الهالبينو الحار.

advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022