leftlogo
advertisement

«بتفكر تعمل مشروع مربح».. محمد هنيدي هيقولك الفكرة المناسبة «اعلمها في الساحل»

A A A
محمد هنيدي
الفنان محمد هنيدي

كعادته دائمًا وبحسه الكوميدي وطريقته الفريدة في التواصل مع جمهوره ومتابعيه على السوشيال ميديا، نشر النجم محمد هنيدى «بوست» يطلب من جمهوره على مواقع التواصل الاجتماعي والذين تخطوا الـ 25 مليون متابع، اقتراح فكرة فريدة لعمل مشروع مربح، والمثير في الأمر هي رد فعل جمهوره وتفاعلهم مع البوست والأفكار البناءه التي عرضوها عليه.

وكتب هنيدي في نص منشوره يقول : εطلب مساعدة: عايزكم تقترحولي مشروع كدة اعمله.. من المشاريع اللي بتيجي فكرتها للواحد وهو قاعد ع القهوة وبيضرب شاي نعناع ومعاه إزازة المياة المشبرة من فلتر حنفية القهوة عشان إزازة الماية غالية».


وفي النهاية توصل لمشروع أكل مربح وعرضه على جمهوره، وهو عربة تين شوكي ولكن بمواصفات خاصة!

مشروع هنيد عربة التين الشوكي 
يقول هنيدي يشرح للجمهور المتابع فكرة مشروعه يقول: «انجح مشروع دلوقتي ممكن تعمله عربية تين شوكي، تشتري قفص بـ ١٠٠ جنيه فيه ١٥٠ حباية، وتلبس الكلسون وتدخل الساحل وتبيعلهم الواحده بـ ١٠٠ جنيه، يعني الـ ١٠٠ جنيه هتعملك ١٥ ألف جنيه».

وبدأ يشرح فكرة مشروعه أكثر ويقول: « نسميه سويت بصل ونقولهم ده نوع مهجن من البصل اخترعناه، جوزنا بصلاية لمنجايه.. ونرش عليه عسل أو نوتيلا والإضافة من دول يدفع عليها ٢٠ جنيه زيادة»

رد فعل جمهور هنيدي على الفكرة
في غضون ساعات انتشرت الفكرة التي كانت مجردة مزحه من الفنان النجم هنيدي، وبدأ عدد كبير من الشباب يفكر في الفكرة بشكل جاد وتداول النشطاء عبر الفيس بوك عدد من البوستات تشجع الفكرة".

 وعاد هنيدي ليقول لجمهوره مازحًا: «أي حد هيستغل اسمي أو صورتي أو فكرتي في مشروع تين شوكي في الساحل .. هرفع عليه قضية».

هنيدي والبطيخ
يحب الفنان الكوميدي الجميل محمد هنيدي مشاركة جمهوره كل الترندات والاحداث التي تحدث حوله، منها سخرية بعض المصريين من فيديوهات إتيكيت أكل البطيخ بالشوكة والسكينة لخبيرة الإيتيكيت أمينة شلباية.



ونشر وقتها مقطع فيديو ساخر لمشهد من فيلم "وش إجرام"  وهو يأكل البطيخ مع والده، وعنون الفيديو باسم "كيف تأكل البطيخ بدون ضحك".

393896_0
294721536_592182828943263_2945516182731315608_n
hh
dd


advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022