leftlogo

عشان قربنا من أخر الشهر.. مطاعم تاكل فيها كبدة وسجق لحد ماتشبع

A A A
سندوتشات كبدة وسجق من كازوزة
مطاعم تاكل فيها كبدة وسجق لحد ماتشبع
مع نهاية كل شهر نبحث عن مطاعم وأماكن للخروج والأكل ولكن على "أد الأيد"، بتكاليف قليلة وفي نفس الوقت تستمتع بالخروجة، ولا يوجد أحلى من أكلة سندوتشات كبدة وسجق الأكلة التي يعشقها الكثيرين، ليس فقط لسعرها القليل فقط ولكن لطعمها اللذيذ والتحبيشة التي لا يعرف سرها إلا المصريين، سر خلطة الكبدة الإسكندراني بالليمون والفلفل، والسجق المدخن بقطع الطماطم ورائحته التي تشدك إليها، لذلك نقترح عليك مطاعم متخصصة في الكبدة والسجق لتتناول فيها سندوتشات تناسب ميزانيتك أخر الشهر.

السندوتشات الشرقي في "عز المنوفي"



منيو عز المنوفي لم يتغير منذ اليوم الأول وحتى الآن فهو يقدم سندوتش الكبدة الإسكندراني والسجق الإسكندراني والسعر تقريبًا 9 جنيهات فقط، أما سندوتش السجق المدخن فتفوح منه رائحة الفحم، وتعطيه الخلطة نكهة مميزة لن تستطيع أن تمنع نفسك من طلب المزيد من السجق المدخن وهو بنفس سعر باقي السندوتشات، وننصحك بتجربة سندوتش الحلاوة بالقشطة بعد هذه الأكلة الدسمة.

عروض عز المنوفي



يقدم عز المنوفي لمحبيه ثلاثة عروض مميزة ليستمتعوا بمذاق السندوتشات الشرقي الأصلية من أقدم المطاعم المتواجدة، ليتكون أول عرض من 3 سندوتش من اختيارك بين السجق والكبدة الإسكندراني، 1 بطاطس، 1 طماطم ومخلل بسعر 52 جنيه فقط بدلاً من 59 جنيه.
الوجبة الثانية: 6 سندوتشات من اختيارك، 2 بطاطس، 2 طماطم، مخلل، و2 كولا أو سبرايت بسعر 119 جنيه فقط بدلاً من 134 جنيه.
الوجبة الثالثة:15 سندوتش من اختيارك، 2 بطاطس، 3 طماطم، مخلل و3 كولا أو سبرايت بسعر 245 جنيه بدلاً من 273 جنيه.

تاريخ عز المنوفي


حكاية عز المنوفي بدأت في 1976عندما قرر الشيف عز المنوفي وضع عربة الكبدة والسجق الخاصة به في شارع إيران بالدقي، ليبدأ في صنع أحلى وأطعم سندوتش شعبي بخلطة مميزة، لا يعرف سرها أحد.

"يوكل" للسجق والكبدة الجورميه


"مبدأيًا اللي بيزعل يروح بدري"، هذه هي الجملة الأولى التي سيقع نظرك عليها عند دخولك يوكل، الحقيقة أن مود المطعم سيغير مفهومك عن أكل الشارع، بداية من باب الدخول المصمم على شكل " ساطور" وقائمة طويلة مكتوب عليها بالطباشير " احنا مش بنقدمأكل صحي"، والمقاعد الموجودة على شكل كرتونة حاجة ساقعة واللمبة موجودة على شكل علبة سمن.

أما عن شكل قائمة الأكل، فهي موجودة على شكل "مقطورة" عربية، والمميز في المطعم إنه يقدم السجق والكبدة بجودة عالية " جورميه".

تاكل أيه من مطعم يوكل


يوكل يقدم منيو يحتوي على أصناف معدودة جدًا منها الكفتة والسجق والكبدة والسكلانس، وعروض يوكل عبارة عن ، عرض أبو عبير عبارة عن 2 ساندوتش سجق و 2 ساندوتش كبدة بـ 49.5 جنيهًا وعرض كبوت عبارة عن 1 سجق، 1 كبدة، 1 كفتة، 1 بطاطس صوابع، 1 سكلانس، 1 كازوزة بـ 67.5 جنيهًا.

يوكل
كبدة وسجق من يوكل

كبدة وسجق
سندوتشات سجق وكبدة
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022