leftlogo

"أكلي ولا أكل مامتك.. مين أحسن"؟.. الرجالة قالت إيه لـ Food Today

A A A
الأم
محبة الأم

محظوظ هو من يتزوج من سيدة تجيد الطهي، وخاصة لو كان هذا الطعام يشبه طعام الأم العزيزة، ومحظوظ أيضا هذا الرجل الذي لا يسمع من زوجته هذا السؤال المرعب الذي ينذر بقدوم عاصفة، "أكلي وله أكل مامتك"، ولا ننصحك أيها الزوج الإجابة بصراحة على هذا السؤال، تحلى ببعض الدبلوماسية ولا تتسرع في الإجابة.


وعلى العموم فقد أجمع معظم الرجال، أنهم لا يحبون المفاجآت في الأكل خصوصًا بعد يوم شاق من العمل، والحلم بالعودة للمنزل وتناول صينية بطاطس وأرز بالشعرية وطبق لسان عصفور.

وسأل "food Today" الرجال هذا السؤال، وهنا فقط نريد منك الإجابة بكل وضوح وصراحة، وتعالي سيدتي اجلسي واسمعي إجابة سؤالك المحير هذا.

 

آراء مختلفة


رجل يتناول الطعام مع زوجته


يقول محمد عصمت، 30 سنة متزوج، "مراتي أكلها ممتاز، بس ساعات بتفاجئني باخترعات غير متوقعة، ساعات بتصدمني وساعات بتكون طعمها حلوة"، وأنا تعودت على أكل أمي وبحبه حتى لو كان وحش، وبدأت أتعود على أكل زوجتي، لكن الحنين إلى أكل "الحاجة" لا ينقطع.

أما أحمد صلاح، 38 سنة، فيقول: " ليلتي بتكون مش معدية لو سألتني السؤال ده، خصوصًا والمطبخ نسي شكل الطبيخ، وبقينا ناكل من برا"، ويكمل " أظن أن أغلب الرجالة لو كان عندها الشجاعة ترد على هذا  السؤال هتقول بدون  تردد " أكل أمي"، ومن الصعب المقارنة بين الاثنين.

"الجعان بياكل أي حاجة حتى لو اضطر كل يوم يأكل مكرونة وبانية"، هكذا بدأ عبدالله 33 سنة، كلامه فيقول: أكل أمي بيوحشني كتير يمكن عشان بيفكرني بأيام طفولتي السعيد الخالية من المسئوليات، اللي الواحد كان بياكل فيها كل اللي نفسه فيه من غير ما يفكر الأكل ده اتعمل إزاي وله اتكلف إيه؟، يمكن ده سبب أن أغلب الرجالة بتحن لأكل الأم الموضوع مش في الأكل الموضوع في الذكريات التي يقف وراها هذا الأكل.   

 


عزومة عائلية
ويختلف أحمد إبراهيم 29 سنة، مع هذا الكلام ويقول، إن كل منهم له طابع مميز في أكل، أكل زوجتي لذيذ ومميز و"نفسها" حلو فيه، وأكل أمي جميل أيضًا ومميز، وأنا محظوظ أن مش بتسأل السؤال ده، ولا بضطر أهرب لبيت أمي لا تذوق طبق المحشي من يديها.

advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022