leftlogo

أمينة شلباية تُثير الجدل بإتيكيت أكل «الموز والبطيخ».. «الموضوع طلع كبير» شاهد الفيديو

A A A
أمينة شلباية
أمينة شلباية

منذ فترة ليست بعيدة، قررت خبيرة الأزياء الشهيرة أمينة شلباية أن تقدم نصائح في الموضة والاتيكيت لمتابعيها، عبر حلقات متتابعة، وظلت تفعل ذلك بطريقة آثارت سخرية البعض، فيكفي أنها في أخر فيديو الذي نشرته منذ يومين مثلًا قدمت طريقة أكل الموز ومن قبله طريقة أكل البطيخ، فانهالت التعليقات الساخرة عليها، سواء للموز أو البطيخ، ماذا حدث ولما هذه الضجة الكبرى عليها.

طريقة أكل الموز 

نشرت أمينة شلباية، فيديو مدة تقترب من الـ 3 دقائق، وتحدثت فيه عن فنون الإتيكيت في تقشير وتناول ثمرة الموز، وقالت في الفيديو: «لو في مناسبة رسمية، أو اجتماع رسمي، لازم ناكل بالطريقة دي، مينفعش اقشرها واكلها كدة على طول كأننا في البيت، أو مع أصحابنا».
وشرحت «شلباية» خطوات تقشير ثمرة الموز بالسكين، ومن ثم تقطيعها لقطع صغيرة باستخدام السكين، قبل تناول القطع الصغيرة بالشوكة.



تعليقات ساخرة على فيديو أمينة شلباية 

على الفور تفاعل رواد السوشيال ميديا مع المقطع الذي حقق آلالاف المشاهدات على مواقع التواصل الاجتماعي، بين منتقدي الأمر والسخرية منه، فكتب أحدهم مثلًا: «هاكل موزة في نص ساعة ليه؟»، وكتب آخر: «اليوم هيخلص وأنا باكل موزة واحدة؟!»، وكتبت أخرى: «صراحة أنا شايفة أنه مش من الاتيكيت خالص إني أقعد أقلب في الموزة في الطبق وتفلفص مني حاساها حركة بتضحك وبتثير انفعال اللي قدامي، الطريقة دى لو حد عملها قدامي لو كنا بنناقش دكتوراه حتى، هتبقى حاجة موترة جدا»، وعلق شخص أخر قائلًا: «هو إنتي بتعملي للموزة عملية قيصرية ولا إيه؟!».

اتيكيت أكل البطيخ

لم يختلف الأمر كثيرًا في الفيديو الذي صورته لتوضيح طريقة أكل البطيخ بالشوكة وتقطيعه قطع صغيرة، قالت واحدة من متابعين أمينة على طريقتها: " والله يا أستاذة أمينة لو تشوفيني وأنا باكل البطيخ دلوقتي حتقفلي صفحتك»، وكتبت آخرى ساخرة من الفيديو أيضًا: «أنا فعلا بقطعة لولادي وياكلوه بالشوكة بس مش عشان اتيكيت خالص، عشان لو أكلوه بأديهم مية البطيخ بتوصل لدراعهم واللبس كله بياكل معاهم البطيخ».


مزاجنا ناكل البطيخ زي هنيدي

أما فاروق واحد من المتابعين كتب: " أكل البطيخ بيتصنف ضمن حرب الجيل الخامس، يعني علي ما نفكر نتطلع البذر يا أستاذة أمينة هاتلاقي فرق الكوماندوز نسفت البطيخة وقشرها".
دعاء عبد الرحمن كانت صاحب التعليق الأكثر ضحكًا، كتبت عند أمينة: "لا معلش انا ماتمزجش إلا لو كلت البطيخ زي محمد هنيدي في فيلم وش اجرام"


128198308_215687519913969_680584928739243261_n
279217403_537406387742079_3461401062383300610_n
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022