leftlogo

رمضان في المعادي حاجة تانية...شباب يوزع سوشي ودوناتس على الصائمين وقت الإفطار

A A A
432392881_813904960774471_8715842715293458386_n
شباب يوزع سوشي ودوناتس على الصائمين وقت الإفطار
نظم مجموعة من شباب منطقة المعادي، حملة لإفطار الصائمين المارين بالشارع، والذين يتصادف سيرهم في أثناء حلول أذان المغرب، ووزع هؤلاء الشباب قطع الدوناتس والسوشي على الصائمين لإفطارهم بعد إضراب صوت المدفع الرمضاني، وتصدرت صور هؤلاء الشباب تريند الفيس بوك بسبب نوعية الأكلات التي يقومون بتوزيعها، وعلق البعض أن رمضان في المعادي حاجة تانية.

وقال المهندس أحمد تامر، أحد أعضاء الفريق إنهم مجموعة من الأصدقاء اعتادوا دائما على توزيع وجبات الخير على من يحتاجها، واشتهروا بتلك العادة في المناطق المجاورة لهم، لذلك تواصل معهم مطعم "سوشي" شهير بمنطقة المعادي، وطلب منهم توزيع قطع السوشي بالشوارع مع أذان المغرب، فبادروا بالاستجابة له لمساعدته.
"وأضاف احنا بنلم تبرعات على طول علشان نعد وجبات وتطلع لله وبتوصل للمحتاجين لحد بيوتهم، ولكن المرة دي اتحمسنا عشان الفكرة مختلفة وقررنا نوزعها على الناس في شوارع المعادي في وقت أذان المغرب، ومكانش فيها أي تكلفة علينا كلها كانت من المطاعم المشاركة".

وتابع، أن هناك محل حلويات شهير أيضا شارك معهم، وأعطى لهم أطباقا من الحلويات لتوزيعها مع السوشي.

واستكمل تامر حديثه، قائلا: "الناس كانت مستغربة السوشي بس فرحانة بيه، في منهم كان بيحبه فا بياكل وهو مبسوط ومنهم مكانش بيحبه فا كان بياخد حلويات أو فواكه، ومنهم اللي كان أول مرة يجربه وخاض التجربة معانا وكان سعيد جدا".





advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022