leftlogo

سألنا الستات عن أكتر شيف بيتابعوه في رمضان.. «الشربيني» ينافس الأونلاين

A A A
وصفات طبخ أونلاين
عزومات رمضان

تتفنن السيدات في إعداد الوجبات المتنوعة لأسرتها وخاصة في رمضان، الذي يشهد العزومات التي تعج بـ"المحمر والمشمر"، ولطالما ارتبط رمضان في البيت المصري بأشهى الأكلات والمشروبات والحلويات التي تتوج السفرة في المنزل، وتضع المرأة كل خبرتها في الطهي خلال الشهر الكريم، وربما يستعينون بمقدمي البرامج لاختراع أكلات جديدة، وسألنا الستات مين أكتر شيف بيتابعوه في رمضان؟!.

برامج "سي بي سي سفرة"

Image1_3202226153936437102947-chef-image-big

 الشيف نجلاء الشرشابي

 

 

تقول "عبير": "في نهار رمضان برامج الطبخ مش بتتقفل في التلفزيون، أمي من محبي قناة cbc سفرة، وكمان والدي بيحب يتفرج على الأكلات وطريقة طبخها، وبيقفوا هما الاتنين يخترعوها في المطبخ"، وأضافت: "من أكتر البرامج اللي بنشوفها في البيت هو برنامج على قد الأيد لنجلاء الشرشابي، بيقدم أشهى الوصفات السريعة، وهو متخصص في الأكلات الاقتصادية، وبتعمل الأكلات بشكل بسيط وسهل".

مشاهدة برامج الطبخ في رمضان فقط

وتتفق معها "بسمة" فهي تفضل مشاهدة قنوات الطبخ التي لا تحب مشاهدتها إلا في رمضان فتقول: "أنا بستغرب نفسي، إزاي بيجيلي صبر أتفرج على برنامج طبخ في رمضان، وأنا في الأيام العادية لا أهتم بالموضوع، وبعمل الأكلات إللي متعودة أعملها وخلاص، لكن في رمضان بحب أقدم لأسرتي أصناف جديدة ومنوعة".

 

Image1_3202226161340398996689-نرمين-هنو

 

وتفضل "بسمة" مشاهدة برامج الطبخ لسالي فؤاد التي تقدم برنامج "حلو وحادق" على قناة "سي بي سي سفرة"، وكذا برنامج "زي السكر" للشيف نرمين هنو، والتي تقدم فيه وصفات لأشهى الحلويات الجميلة.

الشيف شربيني ضيف دائم

أما "منة" فتشاهد برامج الطهي مع والدها ويقومون بتطبيق وصفاتها في المطبخ وتقول: "بابا من محبي الطبخ، وبيحب يتفرج على برامج الطبخ من زمان، وأتذكر أن كان عندنا كتاب طبخ  للشيف أسامة السيد وكان بابا وماما بيقفوا يطبخوا منه أكلات جديدة".

 

الشيف الشربيني

Image1_320222615475436259335-54

وأضافت "منة": "بعد وفاة أمي أخذت أنا الدور ده، بنتفرج على الشيف الشربيني ونقف نخترع ونطبخ للعيلة ونعمل عزومات كتيرة بأكل جديد بيعجب الناس.. عملنا قبل كدة عدس بلسان العصفور، وجربنا الكوسة بالبشاميل، رغم أننا مش بنحبها وعملنا حلويات كتير جديدة علينا".

برامج الطبخ عبر اليوتيوب

وعلى العكس فتفضل "هدير" مشاهدة برامج الطبخ أونلاين عبر اليوتيوب، فتقول: "أنا ماعنديش الوقت أني أتفرج على برنامج طبخ على التلفزيون، هما عندهم وقت عايزين يملوه بأكبر قدر من الكلام".

 

وتضيف: "أما برامج اليوتيوب فهي مختصرة وبتجيب من الآخر؛ الوصفة وطريقة التحضير وخلاص بدون تطويل.. أنا بحب أتابع آية حبيب، فهى تقدم وصفات مختلفة من أكلات ومشروبات وحلويات متنوعة".

 

 

advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022