leftlogo

سفرة مشاهير الطبخ في أول يوم رمضان.. الشيف شربيني بياكل دكر بط ومحشي كرنب

A A A
افطار رمضان
إفطار رمضان

الشيفات كباقي الناس، لديهم طقوسهم الخاصة في أول يوم رمضان، منهم من يكون عازم وآخر معزوم، ومنهم من لا يفضل قضاء الوقت في التجمعات العائلية، خاصًا في بداية الشهر الكريم، وقد نشرت قناة "cbc سفرة"، فيديو مؤخرًا يتحدث فيه عدد من مقدمي برامج الطبخ، عن طقوس أول يوم رمضان، وأفضل الأكلات التي يفضلونها مع بداية الشهر الكريم.

دكر بط وحلة محشي على سفرة الشيف شربيني

يقول الشيف شربيني، إنه يفضل القيام بالعزومات في بيته ويقول: "مبحبش أكون معزوم، دايمًا بفطر في البيت وبعزم العيلة كلها"، أما عن فطاره المفضل في أول يوم رمضان فقال: "حلة محشي كرنب ودكر البط"، وهي من طقوس اليوم الأول في منزل الشيف شربيني.


الشيف نجلاء الشرشابي

أما الشيف نجلاء الشرشابي، مقدمة برنامج "على قد الأيد"، فتقضي أول يوم رمضان معزومة في منزل "حماتها"، والتي تحب أن تعد "نجلاء" لها الطعام.

 

الشيف نرمين هنو بتحب لمة العيلة

وكذلك تجتمع الشيف نرمين هنو، مقدمة برنامج "زي السكر"، مع أسرتها، ولكن في ثاني يوم لشهر رمضان وتقول: "أول يوم بيكون استراحة قصيرة من تصوير البرنامج، الذي يعرض في رمضان، ثم تبدأ طقوس العزومات بالعائلة تاني يوم رمضان بيجتمع كل العيلة في البيت".

الشيف عماد الخشت بيحب يفطر لوحده

أما الشيف عماد الخشت، مقدم برنامج "طبخة ونص"، فأكد أن له طقوسًا مختلفة للإفطار في رمضان، حيث قال:" بكون مشغول في رمضان أكتر بقراءة القرآن، ومش بحب العزومات خصوصًا في أول أيام رمضان، الواحد لسة متعودش على الصيام، بكون محتاج بعد الأكل أريح أكتر"، وتبدأ العزومات في بيت الشيف عماد في ثاني أسبوع من الشهر الكريم.

أميرة شنب بتطبخ كل يوم للعيلة 

وتتجمع العائلة في بيت الشيف أميرة شنب، مقدمة برنامج "أميرة في المطبخ"، لأنهم يحبون أن تعد لهم الطعام بنفسها فتقول: "العيلة كلها بتكون معزومة عندي أغلب أيام شهر رمضان، وبيقدمولي قائمة من الأكلات إللي حابين أعملها ليهم، بكون سعيدة جدًا بالعادة دي".

الشيف غادة جميل في أواخر رمضان

ويختلف الأمر في بيت الشيف غادة جميل، مقدمة برنامج "اتفضلوا عندنا" حيث تقول: "بكون أول يوم معزومة عند جدتي، وأنا في العادة مش بتعب أول أيام رمضان.. العزومات في بيتي بتبدأ في آخر الأيام، في عادة في العيلة هو أن كل واحد بيعزم كل العيلة عنده في البيت، ولما ييجي دوري بيكون رمضان خلاص قرب يخلص".


- مع الشيف عماد الخشت 3-6-2019 حلقه كامله برنامج طبخه و نص
الشيف عماد الخشت

chef_image_big
الشيف أميرة شنب

حلقة برنامج زى السكر مع نرمين هنو - 28-5-2019
الشيف نرمين هنو

advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022