leftlogo

نصائح هتساعدك تطلعي الأكل بأحسن طعم.. هتشرفك في عزومات رمضان..أحسن طريقة لعمل ورق العنب والبفتيك

A A A
ورق عنب
ورق عنب
لكل ست ليها طعم وريحة في الأكل عن أي ست تانية، رغم انهم ممكن يكونوا بيستخدموا نفس المقادير في نفس الطبخة ولكن بتحس أن الطعم مختلف وده مش مجرد إحساس لا دي حقيقة عشان في شوية تفاصيل ممكن تعمليها هتغير نكهة وطعم الأكلة وتوديها في حتة تانية خالص، تعالي نقولك إزاي تعملي ده ببساطة ومن غير أي تعب أو جهد إضافي عليكي وهتلاحظي الفرق بنفسك.

ازاي تطلعي بطاطس بيوريه ناعمة 

إذا أردت الحصول على بطاطس بيوريه ناعمة، اضيفي ملعقة كبيرة من البيكنج بودر لمياه السلق وستحصل على بطاطس ناعمة.

لو عايزة بشاميل مميز 

إذ أردت الحصول على بشاميل أو صوص أبيض مميز، يمكنك إضافة ربع ملعقة صغيرة من جوز الطيب والتي ستعطيك طعمًا مميزًا سينال إعجابك بكل تأكيد.

البفتيك

يمكنك تحضير أفضل طريقة للبفتيك من خلال تتبيله بالملح والفلفل الأسود والكمون والثوم والبصل والثوم وملعقة من الخل واللبن الرايب، ثم ضعيه في وعاء واغلقيه جيدًا ثم ادخليه الثلاجة، واخرجيه في اليوم التالي عند الطبخ.

بطاطس

ورق عنب

إذا أردت الحفاظ على لون ورق العنب الأخضر المميز به، يمكنك غلق النار على الوعاء قبل دقائق من التسوية مه تجنب رفع الغطاء على الوعاء حتى يكمل تسويته ببخار الوعاء ومنع أكسدة الورق.

الفاصوليا والباميه

للحصول على أفضل طعم للباميه والفاصوليا، أضيفي نصف ملعقة صغيرة من السكر على الصلصة وقلبيها جيدًا وستلاحظين الفارق بنفسك.

المخبوزات والمعجنات

للحصول على عجين هشة، ذوبي الخميرة في ملعقتان كبيرتان من الماء الفاتر وقلبيهم جيدًا حتى نحصل على خليط متجانس، ثم نتركهم لمدة 5 دقائق حتى تظهر فقاعات على أعلى الخليط وبذلك تصبح الخليط جاهزًا لإضافته للعجين.

شوربة اللحم

أفضل طريقة لتحضير شوربة اللحم من خلال وضع اللحم في وعاء عميق وقلبيها جيدًا مع ورق اللورا والحبهان حتى يتغير لون اللحم للبني، ثم نضيف الماء الساخن، ونتبلها بالملح والفلفل الأسود والكمون.

اللوبيا

لطبخ اللوبيا في وقت قصير، يمكنك وضعها في الماء الفاتر قبل طبخها بربع ساعة، ثم نضيفها بعد ذلك إلى الصلصة وستكون جاهزة وبألف هنا وصحة
مخبوزات
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022