leftlogo

700 مليون دولار صادرات برتقال.. والفراولة في صدارة الترتيب

A A A

الصادرات المصرية الزراعية حققj طفرة كبيرة جدا، في السنين الأخيرة.. ولو ماتعرفش مصر صدرت 6.3 مليون طن مرة واحدة في 2022.. بزيادة حوالى 530 ألف طن عن 2021، وبعوائد 3 مليار و600 مليون دولار وده بيقربنا جدا من  حلم ال100 مليار دولار تصدير واللي القطاع الزراعي والصناعات الغذائية بيشكلوا جزء كبير في خطة الدولة العامة لزيادة الصادرات.
ولو متىعرفش بردوا مصر هى الأولى على مستوى العالم فى تصدير الموالح والتانى فى تصدير البطاطس، وعشان نتكلم بالأرقام احنا صدرنا مليون و 800 ألف طن موالح، و850 ألف طن بطاطس في 2022.

وحسب بيانات وزار الزراعة مصر هى الأولى على العالم فى تصدير الفراولة المجمدة وبنصدر في السنة حوالي 215 ألف طن فراولة مجمدة وبنسبة 6% من إجمالى الصادرات الغذائية، وترتيبنا الخامس فى إنتاج وتصدير الفراولة على مستوى العالم.

كمان مصر صدرت 130 ألف طن رمان، ومصر صدرت بـ 700 مليون دولار برتقال 2021، ويتم توفير حوالي 200 مليون دولار من شرائح العنب الطازج والفراولة المجمدة والبطاطس الطازجة القابلة للتسويق.


 موقع “east-fruit” إيست فروت الآسيوي توقع زيادة صادرات الفواكه والخضروات من مصر بشكل كبير في 2023 بسبب التغيير في نهج الحكومة لإدارة العملة الوطنية.

وقال الموقع الآسيوي إن مصر عندها فرصة كبيرة لمضاعفة الصادرات الزراعية بسبب تحرير سعر الدولار وإن ده بيصب في صالح الجنيه وهيدي قوة دفع كبيرة للقدرة التنافسية العالية للسلع المصرية.

ومصر لو متعرفش من أكبر 25 دولة مصدرة للفواكه والخضروات عالميا وهي مورد مهم جدا من موارد النقد الأجنبي .

ومن أكبر مستوردي الفواكه والخضروات من مصر هم دول الاتحاد الأوروبي والمملكة العربية السعودية وروسيا والإمارات العربية المتحدة.
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022