leftlogo

عمرك جربت تاكل بيض البطريق قبل كدا؟.. تعالوا نعرف أصل الحكاية

A A A

كلنا أكيد بنحب نشوف صغار البطاريق الجميلة وهي ماشية تتمخطر وسط التلج بلونها الأبيض في أسود.. لكن فكرت يوم إنك تاكل بيض البطاريق، الأول إنت كنت تعرف إن البطريق بيبيض.. لكن اللي متعرفعوش إن البطريق مهدد بالانقراض ورغم كده فيه ناس بتحب تاكل البيض.

طيب الأول نسأل نفسنا هل بيض البطريق ضار.. تعالو نعرف ..
يتنج البطريق بيضة واحدة كل سنة، وبحسب خبراء التغذية تناول بيض البطريق لا يسبب أي ضرر على الإنسان.
البطريق2

 وأول ناس أكلت بيض البطريق هما الفرنسيين اللي ذهبوا لأول مرة لاستكشاف القارة الجنوبية في سنة 1773، وأصيب طاقم الاستكشاف بالبرد والمرض الشديد، وقرر المستكشف القائد جان بابتيست تشاركوت وقتها تقديم بيض البطريق الغني بالبروتين والمغذيات لجنوده، وكانت المفاجأة إن ده ساعدهم على الشفاء بسرعة واستعادة قوتهم، وزكمان عاشوا فترة طويلة من الزمن على 8000 بيضة بطريق بعد نفاد مخزونهم من الطعام.

نفس الحكاية حصلت مع سكان قاعدة روثيرا البريطانية في أنتاركتيكا، حيث تناولوا بيض البطريق في الخمسينيات من القرن الماضي عندما نفد طعامهم. 

والنهاردة بيعتبر طبق بيض البطريق من الأطباق الفاخرة في فرنسا.. وممكن يكلفك طبق واحد من هذا البيض أكتر من 200 يورو، وده مبلغ كبير بالنسبة لطبق يتكون من بيضة واحدة.
البطريق
أما شكل بيض البطريق فبيختلف عن باقي أنواع البيض، فعند سلق بيضة البطاريق يتحول صفارها إلى اللون البرتقالي اللامع وبياض البيض ليس أبيض على الإطلاق، بل شفاف، وبحسب التجارب فإن طعمها مريب، ولن تكون مستساغة حقًا إلا إذا كنت بتموت من الجوع زي ماحصل مع الفرنسيين.
advertisement

All rights reserved. food today eg © 2022